Kraina Kanału Oberlandzkiego

Logo 160. rocznicy otwarcia Kanału Elbląskiego
Rewitalizacja pochylni Oleśnica na Kanale Elbląskim we wrześniu 2013 roku
04 listopada 2025

Blisko, coraz bliżej... Okres wznoszenia pochylni kanałowych

Poniżej dowiemy się, jakie fabryki wykonały w oryginale podstawowe elementy maszynerii pochylni

 

     W 1858 roku budowa pochylni trwała już 4 lata. Do ich ukończenia brakowało jeszcze (jak się ostatecznie okazało) około 2 do 2,5 roku. Było już jednak bliżej, niż dalej… Zapoznajmy się z tym, co wówczas na ten temat pisano w elbląskiej prasie.

     W numerze 17 gazety Elbinger Anzeigen z dnia 27 lutego 1858 roku zamieszczono (na pierwszej stronie) artykuł o tytule: Der Oberländische Kanal, a więc Kanał Oberlandzki. Ówczesny czytelnik mógł się dowiedzieć:

 

Przykładowe strony Elbinger Anzeigen Nr 17 z lutego 1858 roku. Kanału jeszcze nie ukończono, a reklamowanym środkiem transportu była już kolej żelazna

Przykładowe strony Elbinger Anzeigen Nr 17 z lutego 1858 roku. Kanału jeszcze nie ukończono,
a reklamowanym środkiem transportu była już kolej żelazna
(źródło: Elbląska Biblioteka Cyfrowa)

 

    Kanał Oberlandzki. Z pewnością spotka się to z zainteresowaniem znaczącej społeczności Prowincji, która uczestniczy w jej dobrobycie, a zwłaszcza dla wszystkich, którzy potrafią wykorzystać swoje atuty dzięki odpowiednio wczesnym przygotowaniom – wiadomość, że kilka dni temu minister handlu von der Heydt wydał polecenie budowniczemu tego niezwykle ważnego dzieła, panu radcy budowlanemu Steenke, aby doprowadzić do ukończenia budowy Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego jeszcze w tym roku (1858 – przypis C.W.), tak aby kanał mógł zostać otwarty na całej swej długości wiosną 1859 roku (…)

 

Pruski minister August von der Heydt i jego berlińska willa

Pruski minister August von der Heydt i jego berlińska willa
(źródło: en.wikipedia.org oraz www.abebooks.co.uk)

 

   Uwaga: współcześnie wiemy, że jazdy testowe na wszystkich (wtedy 4) pochylniach zakończyły się i pierwsze barki z drewnem przeszły przez wszystkie pochylnie – od strony Oberlandu do Elbląga – w końcu października 1860 roku, a więc musiały jeszcze minąć 2 lata i 8 miesięcy, a nie jak twierdził piszący artykuł (a więc i czego pragnął minister von der Heydt) 1 rok i 2 miesiące.

     To oznacza, że Steenke i jego inżynierowie musieli napotkać po drodze jeszcze jakieś trudności...

 

Rewitalizacja pochylni Buczyniec w maju 2012 roku

Rewitalizacja pochylni Buczyniec w maju 2012 roku
(autor: C. Wawrzyński)

 

      Ten wielki projekt zbliża się obecnie do ukończenia i każdy, kto go widział, musi złożyć najwyższy hołd jemu oraz jego genialnemu budowniczemu, panu Steenke. Pomijając bowiem całą okazałość konstrukcji, główna jej część, czyli pochylnie, są w całości pomysłem tego architekta. Gdyby pan Steenke nie zaprojektował pochylni i nie pracował nad całym projektem z takim zaangażowaniem, kanał z pewnością nie zostałby wykonany.

 

   Czujemy się również zobowiązani do wyraźnego zaznaczenia, że ​​projekt pana Steenke wyprzedza wprowadzenie pochylni na drogach wodnych w Ameryce, a zatem, w odniesieniu do Kanału Oberlandzkiego, należy go uznać w całości za dzieło pana Steenke (…)

 

Pierwsze pochylnie na amerykańskim Morris Canal

Po lewej - jeden z pierwszych wizerunków pochylni na Morris Canal, litografia Auguste Hervieu z 1830 r. Prawdopodobnie pochylnia Nr 9 East w Montville projektu majora D.B. Douglassa. Widoczne torowisko, na wózku wspina się tzw. łódź pakietowa „Maria Colden”. Po prawej - widok pierwszej pochylni na Morris Canal Nr 6 East w Rockaway, wybudowanej
z podwójnym torowiskiem w 1826 r. Rysunek pochodzi z banknotu Union Bank at Dover w New Jersey,
wydrukowanego w 1832 r. (źródło: archiwum autora)

 

     Uwaga: autor artykułu nie jest podpisany. Być może był to właściciel i wydawca gazety – elblążanin Agaton Wernich. Tekst musiał być pisany – jeśli nie przez samego Steenke lub z jego inicjatywy, to co najmniej za jego wiedzą i aprobatą. Budowniczy powinien był przewidywać, że jego pochylnie będą w naturalny sposób przyrównywane do tych z Morris Canal, zwłaszcza w kontekście jego amerykańskiej wyprawy studyjnej w 1850 roku.

   W rzeczywistości rozpoczęcie budowy Morris Canal miało miejsce w lipcu 1825 roku, a testy pierwszej tamtejszej pochylni w lipcu 1826 roku, a więc 11 lat przed powierzeniem Steenkemu (1837) zadania projektowania Kanału Oberlandzkiego.

 

Rewitalizacja kół pochylniowych w Wisłoujściu w lipcu 2013 roku

Rewitalizacja kół pochylniowych w Wisłoujściu w lipcu 2013 roku
(źródło: archiwum autora)

 

   Jak wiadomo, wszystko na kanale jest już ukończone, z wyjątkiem ostatecznej konstrukcji czterech pochylni. Imponująca stalowa maszyneria, składająca się z czterech masywnych, całkowicie żelaznych kół wodnych o wysokości około 20 stóp [6,3 m] i szerokości 12 stóp [3,77 m]; czterech dużych bębnów linowych o średnicy 12 stóp; rur wodnych o średnicy ponad 2 stóp [0,63 m]; całego systemu przekładni, dużych kół pasowych o średnicy do 17 stóp [5,34 m], a teraz także ośmiu dużych, żelaznych wózków kratowych, każdy wsparty na ośmiu kołach, które transportują statki w górę i w dół po stokach pochylni, jest budowana przez cieszący się uznaniem tczewski Zakład Budowy Maszyn, który pod kierownictwem dzielnego dyrektora Krügera z pewnością dostarczy wyroby wyłącznie znakomitej jakości (…)

 

Królewski Zakład Budowy Maszyn w Tczewie oraz dyrektor Heinrich Wilhelm Krüger

Królewski Zakład Budowy Maszyn w Tczewie oraz dyrektor Heinrich Wilhelm Krüger
(źródło: nasztczew.pl)

 

    Uwaga: były to słowa jakże zgodne z prawdą, a nadto jakież prorocze. Zaledwie 4 lata później (1862) dyrektor Krüger i jego Zakład w Tczewie otrzyma za wykonanie maszynerii pochylni medal Wystawy Światowej w Londynie.

 

Chorzowska fabryka, która wyprodukowała szyny pochylni kanałowych. Königshütte na zdjęciach z albumu hrabiego Donnersmarck z ok. 1870 roku. Widok ogólny wydziału wielkich pieców oraz szczególny widok na wydział wielkich pieców

Chorzowska fabryka, która wyprodukowała szyny pochylni kanałowych. Königshütte na zdjęciach z albumu hrabiego Donnersmarck z ok. 1870 roku. Widok ogólny wydziału wielkich pieców oraz szczególny widok na wydział
wielkich pieców (źródło: Muzeum Hutnictwa w Chorzowie)

 

    Żelazne szyny pochodzą z Chorzowa [Königshütte] na Śląsku. Liny stalowe, które ciągną wagony i ich ładunki w górę i w dół po pochyłościach, są już produkowane wg patentu przez pruską fabrykę lin i drutu żelaznego (napędzanej silnikiem parowym) Felten i Guilleaume w Kolonii i dotrą (koleją – przypis C.W.) do Bogaczewa [Güldenboden] w tym miesiącu (…)

 

Dworzec kolejowy w Bogaczewie na początku XX wieku

Dworzec kolejowy w Bogaczewie na początku XX wieku
(źródło: archiwum autora)

 

    Uwaga: Dzięki tym gazetowym informacjom wiemy, że maszyneria i podstawowe wyposażenie pochylni pochodziło z trzech miast: Tczew, Chorzów i Kolonia. Na podstawie zachowanej korespondencji Steenke można domniemywać, że niektóre elementy mogły również pochodzić z Gliwic.

  To symboliczne, że szyny pochodziły z fabryki odległej ledwie kilkanaście kilometrów od miejsc funkcjonowania dwie dekady wcześniej dwóch pochylni na Kanale Kłodnickim (wg wzoru brytyjskiego).

 

Kolońska fabryka, która wyprodukowała stalowe liny pochylni kanałowych – widok w latach 60. XIX wieku oraz opis jej stalowych lin w katalogu Wystawy Światowej w Paryżu w 1900 roku

Kolońska fabryka, która wyprodukowała stalowe liny pochylni kanałowych – widok w latach 60. XIX wieku
oraz opis jej stalowych lin w katalogu Wystawy Światowej w Paryżu w 1900 roku
(źródło: commons.wikimedia.org oraz wikimedia.org)

 

     Zatem ukończenie budowy jest bliskie, projektu, który nie ma sobie równych w Europie, a nawet w Anglii (czy Wielkiej Brytanii) i jak dotąd jest bezprzykładny. Spośród wielu pomników, które minister von d. Heydt stworzył w tej Prowincji dzięki swojej niestrudzonej i roztropnej działalności, ten kanał z pewnością jest nie mniej ważny.

 

     Niech ta droga wodna przyniesie prawdziwe zbawienie tak wspaniale kwitnącemu Oberlandowi; niech po wsze czasy stanie się trwałym, srebrnym łącznikiem, otwierającym od dawna zamknięte okręgi prowincji Prus Wschodnich i Zachodnich, z najbliższym miastem handlowym i oceanem, głównym ośrodkiem światowego handlu! (…)

 

Międzywojenny Oberland w Prusach Wschodnich

Międzywojenny Oberland w Prusach Wschodnich
(źródło: www.bildarchiv-ostpreussen.de)

 

     Sukces nowego środka komunikacji będzie teraz w dużej mierze zależał od jego roztropnego wykorzystania przez okoliczne majątki ziemskie. Budowa statków musi zostać przygotowana w 1858 roku.

   Konieczne będzie pozyskanie, zadbanie i osuszenie niezbędnych materiałów. Należy zapewnić statkom odpowiednią ilość suchego drewna opałowego w odpowiednich miejscach załadunku itp. itd.

 

Przygotowania do flisu sosny taborskiej – binduga Zakątek nad jeziorem Szeląg Wielki

Przygotowania do flisu sosny taborskiej – binduga Zakątek nad jeziorem Szeląg Wielki
(źródło: Das Oberland in 144 Bildern)

 

   Uwaga: skądinąd wiadomo, że Steenke był propagatorem rozwoju żeglugi towarowej jeszcze przed wybudowaniem odcinka pochylniowego. Przykładowo w Iławie zachęcał rajców do utworzenia spółki akcyjnej w celu zakupu parowca i budowy przystani.

     W drugiej połowie lat 50. w Iławie rozpoczęła działalność m.in. firma żeglugowa „Reederei Kardinal”, która doprowadziła do budowy w 1861 roku w elbląskiej stoczni Schichau'a stalowego parowca śrubowego – holownika, nazwanego nomen omen „v.d. Heydt”.

 

Wkrótce kolejne informacja gazetowe z tego okresu...

 

Cezary Wawrzyński

Ostróda, październik 2025 r.

 

Galeria zdjęć