Moment wbicia „pierwszej łopaty” na budowie śluzy w Nowym Świecie w dniu 16 października 2018 r. został opisany w artykule Przekop Mierzei Wiślanej. Był to zresztą jeden z pierwszych artykułów opublikowanych na stronie Kraina Kanału Oberlandzkiego w ogóle...
Tuż przed wbiciem pierwszej łopaty pod budowę Przekopu Mierzei Wiślanej w dniu
Kontynuując opowieść o szkockich drogach wodnych
Przypomnijmy, że głównym celem podróży studyjnej inżyniera Steenke po Wielkiej Brytanii na samym początku 1851 r. były m.in. szkockie kanały i ich budowle wodne.
Położenie szkockich kanałów. Ich przebieg determinowały doliny pośród łańcuchów gór i wzniesień (źródło: www.eurocanals.com oraz fineartamerica.com)
Sadzić wypada, że w
Wiadomo, że podróż studyjna G.J. Steenke po amerykańskich kanałach i drogach wodnych, w tym Morris Canal, trwała od 10 października do 18 grudnia 1850 r. Droga powrotna wiodła przez Anglię, Walię i Szkocję – gdzie dotarł na przełomie 1850 i 1851 r.
Konkretnie na pokładzie brytyjsko-amerykańskiego parowca S/S Asia linii
Będąc na szczycie pochylni Buczyniec, uważny turysta napotka (dostrzeże) godzien uwagi pomnik - kamienny obelisk poświęcony inżynierowi G.J. Steenke, głoszący od 1872 r. sławę twórcy kanałowych pochylni na stokach Oberlandu.
Współczesny widok pomnika poświęconego twórcy Kanału Oberlandzkiego – Georgowi Jacobowi Steenke, na szczycie pochylni „Buczyniec” (autor: C. Wawrzyński)
Po II
Po 11 latach nieobecności na Zalewie Wiślanym postanowiliśmy „wyskoczyć” pod koniec sierpnia na tenże akwen, dosłownie na kilka dni, licząc na to, że pomimo niesprzyjających zbytnio prognoz pogody, nie będzie aż tak źle…
Rok 2020 był dla wszystkich, a więc i dla żeglarzy wyjątkowy. Wszelkie plany z powodu koronawirusa „brały
Motto:
Bez północnoamerykańskiego Morris Canal nie byłoby wschodniopruskiego Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego… Przynajmniej w takim kształcie, w jakim znamy go dziś…
Alegoria punktu szczytowego na Morris Canal – rysunek pochodzący z dokumentu jednej z serii akcji spółki kanałowej, emitowanych od drugiej połowy lat 40. XIX w. (źródło: www.oldstocks.com)
Budowa nowej drogi wodnej
Motto:
Bez północnoamerykańskiego Morris Canal nie byłoby wschodniopruskiego Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego… Przynajmniej w takim kształcie, w jakim znamy go dziś…
W maju 2019 r. (niemal 169 lat po G.J. Steenke) odbyłem wizytę w USA, której celem było odwiedzenie dawnego i niegdyś słynnego Morris Canal.
Mapa konturowa USA z zaznaczonym na czerwono
Krótka historia pocztówki
Gdy w 1850 r. inżynier budowlany Georg J. Steenke podróżował służbowo po USA, nie znano pocztówek. Dopiero w 1865 r. dr Henrich Stephan, pruski radca pocztowy, na Konferencji Pocztowej w Karlsruhe przedstawił swój projekt pod nazwą „Postblatt” (kartka pocztowa), który jednak nie został zaakceptowany.
Tego samego roku
Kanał łączący rzekę Odrę z rzeką Hawelą (pośrednio z Łabą) to znacznie młodszy (choć już niemłody) brat Kanału Finow. Będąc turystycznie na jednym kanale, nie można nie odwiedzić drugiego, nie tylko dlatego, że oba szlaki wodne idą obok siebie, ale na dodatek bezpośrednio się przecinają.
Kanał Orda-Hawela (wraz z podnośnią
Na początku października 2019 r. polska delegacja złożona z przedstawicieli Stowarzyszenia Miłośników Kanału Elbląskiego NAVICULA, Związku Gmin Kanału Elbląskiego i Pojezierza Iławskiego oraz Gościńców Kanału Elbląskiego i Jezioraka przebywała we wschodnioniemieckim Eberswalde, na zaproszenie tamtejszego stowarzyszania „Nasz Kanał Finow” (niem. Unser Finowkanal). W czasie tej krótkiej wizyty nasza delegacja, dzięki