Pod koniec 1835 roku inspektor ds. budowy wałów Georg Jacob Steenke już ponad 3 lata mieszkał i pracował w Elblągu.
Brama Królewiecka w Elblągu. Tuż za nią w 1835 roku mieszkał wraz z rodziną Georg Jacob Steenke
(źródło: www.bildarchiv-ostpreussen.de)
Dnia 11 listopada 1835 roku zamieścił takie oto ogłoszenie w gazecie
Budowniczy Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, radca budowlany Georg Jacob Steenke urodził się 1801 roku w Królewcu, a zmarł w wieku niespełna 83 lat w Elblągu, w kwietniu 1884 roku. W Elblągu został też pochowany.
Nekrolog informujący o śmierci Steenkego w Elblągu
(źródło: archiwum autora)
Wiadomo również, że do miasta nad rzeką Elbląg
W artykule „Rugowanie Kanału Oberlandzkiego i przyjemność ministra…” została opisana pokrótce historia nazewnictwa Oberlandu i Kanału Oberladzkiego.
Okładka opracowania „Prusy Górne. OBERLAND, zaginiona kraina, die verschwundene Landschaft” z 2021 roku, wydanego przez Centrum Kultury Prus Wschodnich w Ellingen
(źródło: archiwum autora)
Tam też stwierdzono, że samo słowo Oberland było tłumaczone
W dniu 28 października 1844 r. wbito w ogrodach przy Miłomłynie „pierwszą łopatę” i rozpoczęto budowę Kanału Oberlandzkiego. Ten właśnie dzień był wielkim wydarzeniem i prawdziwym świętem – uroczystą zapowiedzią lepszego jutra jego mieszkańców!
Faktycznie. Miejscowość ta stała się wkrótce punktem centralnym całego systemu kanałowego, miejscem skrzyżowania (rozejścia się) dróg
Współcześnie okolice małdyckiej osady Czulpa powinny kojarzyć się z budowniczym kanału – inżynierem Georgem Jacobem Steenke, który tam mieszkał i skąd zarządzał szlakiem kanałowym.
Jednak wypada wiedzieć, że dosłownie tuż obok znajduje się miejsce związane z inną osobą, również będącą budowniczym pruskich kanałów i dróg wodnych.
Litografia z dworem i
Gromadzenie materiałów ikonograficznych związanych z Kanałem Elbląskim
Wstęp odredakcyjny
Kontynuujemy temat osoby, która niewątpliwie miała wpływ na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, a mianowicie J.F.A. Severina. Wiele wskazuje na to, że to dzięki niemu Steenke wybudował Kanał Seckenburski, a także wyjechał w podróże studyjne po Europie w 1846 r. oraz w
Artykuł opublikowany z okazji Dni Ostródy 2024
Pływający współcześnie szlakiem Kanału Elbląskiego statek pasażerski o nazwie „Ostróda” – nie był pierwszym po wojnie statkiem o takiej właśnie nazwie.
Ponadto trzeba wiedzieć, że co najmniej kilka jednostek pływających (m.in. parowiec holowniczo-towarowy oraz holowniki) nosiło w czasach niemieckich nazwę śródlądowego miasta portowego
Trwa wojna w Ukrainie. Czy w ogóle może to rodzić skojarzenia z żeglugą śródlądową, a konkretnie ze sposobem żeglowania na Kanale Elbląskim? Okazuje się, że owszem, w pewnym sensie – tak.
Otóż Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny to nie jedyne miejsca, gdzie statki mogą (mogły) „pływać po trawie”. Tak
W „Kronice Miasta Miłomłyn 1800-1922” (Chronik der Stadt Liebemühl 1800-1922, Osterode am Harz 1979) odnotowano następujące wydarzenie, pod koniec roku 1849:
Die Schleusen bei Sonnenhoff u. Grünort wurden gebaut; czyli ni mniej, ni więcej: Zostały zbudowane śluzy przy Sonnenhof i Grünort.
Miłomłyn na przełomie XVIII i XIX w. oraz na
Wstęp odredakcyjny
We wrześniu 2021 r. został opublikowany na tej stronie artykuł ostródzianina Ryszarda Kowalskiego pt. „Berliński Architekt – Johann Friedrich August Severin”.
Trudno jednoznacznie ocenić, jaki wpływ miał Johann F.A. Severin na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, zwanego dziś Kanałem Elbląskim. Sądzić należy, że nie był to wpływ bezpośredni, ale