Trwa wojna w Ukrainie. Czy w ogóle może to rodzić skojarzenia z żeglugą śródlądową, a konkretnie ze sposobem żeglowania na Kanale Elbląskim? Okazuje się, że owszem, w pewnym sensie – tak.
Otóż Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny to nie jedyne miejsca, gdzie statki mogą (mogły) „pływać po trawie”. Tak
W „Kronice Miasta Miłomłyn 1800-1922” (Chronik der Stadt Liebemühl 1800-1922, Osterode am Harz 1979) odnotowano następujące wydarzenie, pod koniec roku 1849:
Die Schleusen bei Sonnenhoff u. Grünort wurden gebaut; czyli ni mniej, ni więcej: Zostały zbudowane śluzy przy Sonnenhof i Grünort.
Miłomłyn na przełomie XVIII i XIX w. oraz na
Wstęp odredakcyjny
We wrześniu 2021 r. został opublikowany na tej stronie artykuł ostródzianina Ryszarda Kowalskiego pt. „Berliński Architekt – Johann Friedrich August Severin”.
Trudno jednoznacznie ocenić, jaki wpływ miał Johann F.A. Severin na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, zwanego dziś Kanałem Elbląskim. Sądzić należy, że nie był to wpływ bezpośredni, ale
Dzień 22 kwietnia 2024 r. jest datą szczególną dla historii Krainy Kanału Oberlandzkiego.
Otóż w tym dniu przypada oficjalnie 140. rocznica śmierci Georga Jacoba Steenke (choć możliwe, że zmarł dzień wcześniej, patrz artykuł: Kolejny nekrolog – czy Steenke umarł wcześniej?). Póki co, twierdzi się, że pruski inżynier zmarł w Elblągu
Data 1 kwietnia zobowiązuje. Skoro zaś na tej stronie Kanał Elbląski był już opisywany według źródeł niemieckich, austriackich, francuskich, anglosaskich czy nawet norweskich (!) - najwyższa pora na opis po czesku...
Nie bez przyczyny jest choćby to, że w języku czeskim kwiecień - to duben, a dopiero maj – to
Wiedzieć należy, że inżynier Georg Jacob Steenke był nie tylko budowniczym kanałów i urządzeń hydrotechnicznych. Sam projektował i konstruował urządzenia techniczne, prowadził badania naukowe, a nade wszystko był zwolennikiem rozmaitych „nowinek” technicznych i propagatorem postępu technicznego – na co dowodem jest choćby uczestnictwo w wielu lokalnych oraz ogólnoniemieckich towarzystwach i
Przypomnijmy, że 7 lutego 2023 r. w Izbie Historii Kanału Elbląskiego na pochylni Buczyniec miało miejsce uroczyste podpisanie listu intencyjnego w sprawie organizacji Żeglarskiego Szlaku Kulturowego.
Izba Historii Kanału Elbląskiego oraz sygnatariusze listu intencyjnego tuż po jego podpisaniu w dniu 7 lutego 2023 r. (źródło: Szlak Kulturowy Kanału Elbląskiego)
Dokument
Tekst publikowany w okolicy dnia 1 listopada...
Ledwie kilka miesięcy temu (na początku lipca) został opublikowany na tej stronie (pisany w czerwcu) artykuł Kolejny nekrolog – czy Steenke umarł wcześniej?
Tam też poinformowano, że do niedawna dysponowaliśmy treścią dwóch gazetowych nekrologów, opublikowanych w związku ze śmiercią radcy budowlanego Steenke, która
Moment wbicia „pierwszej łopaty” na budowie śluzy w Nowym Świecie w dniu 16 października 2018 r. został opisany w artykule Przekop Mierzei Wiślanej. Był to zresztą jeden z pierwszych artykułów opublikowanych na stronie Kraina Kanału Oberlandzkiego w ogóle...
Tuż przed wbiciem pierwszej łopaty pod budowę Przekopu Mierzei Wiślanej w dniu
Niemal do tej chwili dysponowaliśmy dwoma gazetowymi nekrologami, opublikowanymi w związku ze śmiercią radcy budowlanego Steenke, która miała miejsce w kwietniu 1884 r. Emerytowany inżynier zmarł w Elblągu, gdzie mieszkał od 1875 r. przy ulicy Am Lustgarten 3.
W mieście tym też został pochowany, jednak cmentarz niestety współcześnie nie istnieje.