Śródlądowe drogi i budowle wodne

30 października 2024
     W dniu 28 października 1844 r. wbito w ogrodach przy Miłomłynie „pierwszą łopatę” i rozpoczęto budowę Kanału Oberlandzkiego. Ten właśnie dzień był wielkim wydarzeniem i prawdziwym świętem – uroczystą zapowiedzią lepszego jutra jego mieszkańców!      Faktycznie. Miejscowość ta stała się wkrótce punktem centralnym całego systemu kanałowego, miejscem skrzyżowania (rozejścia się) dróg
16 września 2024
     Współcześnie okolice małdyckiej osady Czulpa powinny kojarzyć się z budowniczym kanału – inżynierem Georgem Jacobem Steenke, który tam mieszkał i skąd zarządzał szlakiem kanałowym.     Jednak wypada wiedzieć, że dosłownie tuż obok znajduje się miejsce związane z inną osobą, również będącą budowniczym pruskich kanałów i dróg wodnych. Litografia z dworem i
16 sierpnia 2024
Gromadzenie materiałów ikonograficznych związanych z Kanałem Elbląskim Wstęp odredakcyjny     Kontynuujemy temat osoby, która niewątpliwie miała wpływ na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, a mianowicie J.F.A. Severina. Wiele wskazuje na to, że to dzięki niemu Steenke wybudował Kanał Seckenburski, a także wyjechał w podróże studyjne po Europie w 1846 r. oraz w
01 sierpnia 2024
Artykuł opublikowany z okazji Dni Ostródy 2024     Pływający współcześnie szlakiem Kanału Elbląskiego statek pasażerski o nazwie „Ostróda” – nie był pierwszym po wojnie statkiem o takiej właśnie nazwie.      Ponadto trzeba wiedzieć, że co najmniej kilka jednostek pływających (m.in. parowiec holowniczo-towarowy oraz holowniki) nosiło w czasach niemieckich nazwę śródlądowego miasta portowego
01 lipca 2024
    Trwa wojna w Ukrainie. Czy w ogóle może to rodzić skojarzenia z żeglugą śródlądową, a konkretnie ze sposobem żeglowania na Kanale Elbląskim? Okazuje się, że owszem, w pewnym sensie – tak.      Otóż Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny to nie jedyne miejsca, gdzie statki mogą (mogły) „pływać po trawie”. Tak
23 czerwca 2024
     W „Kronice Miasta Miłomłyn 1800-1922” (Chronik der Stadt Liebemühl 1800-1922, Osterode am Harz 1979) odnotowano następujące wydarzenie, pod koniec roku 1849:      Die Schleusen bei Sonnenhoff u. Grünort wurden gebaut; czyli ni mniej, ni więcej: Zostały zbudowane śluzy przy Sonnenhof i Grünort. Miłomłyn na przełomie XVIII i XIX w. oraz na
05 maja 2024
  Wstęp odredakcyjny     We wrześniu 2021 r. został opublikowany na tej stronie artykuł ostródzianina Ryszarda Kowalskiego pt. „Berliński Architekt – Johann Friedrich August Severin”.     Trudno jednoznacznie ocenić, jaki wpływ miał Johann F.A. Severin na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, zwanego dziś Kanałem Elbląskim. Sądzić należy, że nie był to wpływ bezpośredni, ale
22 kwietnia 2024
     Dzień 22 kwietnia 2024 r. jest datą szczególną dla historii Krainy Kanału Oberlandzkiego.      Otóż w tym dniu przypada oficjalnie 140. rocznica śmierci Georga Jacoba Steenke (choć możliwe, że zmarł dzień wcześniej, patrz artykuł: Kolejny nekrolog – czy Steenke umarł wcześniej?). Póki co, twierdzi się, że pruski inżynier zmarł w Elblągu
01 kwietnia 2024
    Data 1 kwietnia zobowiązuje. Skoro zaś na tej stronie Kanał Elbląski był już opisywany według źródeł niemieckich, austriackich, francuskich, anglosaskich czy nawet norweskich (!) - najwyższa pora na opis po czesku...      Nie bez przyczyny jest choćby to, że w języku czeskim kwiecień - to duben, a dopiero maj – to
31 grudnia 2023
    Wiedzieć należy, że inżynier Georg Jacob Steenke był nie tylko budowniczym kanałów i urządzeń hydrotechnicznych. Sam projektował i konstruował urządzenia techniczne, prowadził badania naukowe, a nade wszystko był zwolennikiem rozmaitych „nowinek” technicznych i propagatorem postępu technicznego – na co dowodem jest choćby uczestnictwo w wielu lokalnych oraz ogólnoniemieckich towarzystwach i

Kraina Kanału Oberlandzkiego

Logo 160. rocznicy otwarcia Kanału Elbląskiego