Śródlądowe drogi i budowle wodne

15 stycznia 2025
    Pod koniec 1835 roku inspektor ds. budowy wałów Georg Jacob Steenke już ponad 3 lata mieszkał i pracował w Elblągu. Brama Królewiecka w Elblągu. Tuż za nią w 1835 roku mieszkał wraz z rodziną Georg Jacob Steenke (źródło: www.bildarchiv-ostpreussen.de)      Dnia 11 listopada 1835 roku zamieścił takie oto ogłoszenie w gazecie
16 grudnia 2024
     Budowniczy Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, radca budowlany Georg Jacob Steenke urodził się 1801 roku w Królewcu, a zmarł w wieku niespełna 83 lat w Elblągu, w kwietniu 1884 roku. W Elblągu został też pochowany. Nekrolog informujący o śmierci Steenkego w Elblągu (źródło: archiwum autora)      Wiadomo również, że do miasta nad rzeką Elbląg
08 grudnia 2024
     W artykule „Rugowanie Kanału Oberlandzkiego i przyjemność ministra…” została opisana pokrótce historia nazewnictwa Oberlandu i Kanału Oberladzkiego. Okładka opracowania „Prusy Górne. OBERLAND, zaginiona kraina, die verschwundene Landschaft” z 2021 roku, wydanego przez Centrum Kultury Prus Wschodnich w Ellingen (źródło: archiwum autora)      Tam też stwierdzono, że samo słowo Oberland było tłumaczone
30 października 2024
     W dniu 28 października 1844 r. wbito w ogrodach przy Miłomłynie „pierwszą łopatę” i rozpoczęto budowę Kanału Oberlandzkiego. Ten właśnie dzień był wielkim wydarzeniem i prawdziwym świętem – uroczystą zapowiedzią lepszego jutra jego mieszkańców!      Faktycznie. Miejscowość ta stała się wkrótce punktem centralnym całego systemu kanałowego, miejscem skrzyżowania (rozejścia się) dróg
16 września 2024
     Współcześnie okolice małdyckiej osady Czulpa powinny kojarzyć się z budowniczym kanału – inżynierem Georgem Jacobem Steenke, który tam mieszkał i skąd zarządzał szlakiem kanałowym.     Jednak wypada wiedzieć, że dosłownie tuż obok znajduje się miejsce związane z inną osobą, również będącą budowniczym pruskich kanałów i dróg wodnych. Litografia z dworem i
16 sierpnia 2024
Gromadzenie materiałów ikonograficznych związanych z Kanałem Elbląskim Wstęp odredakcyjny     Kontynuujemy temat osoby, która niewątpliwie miała wpływ na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, a mianowicie J.F.A. Severina. Wiele wskazuje na to, że to dzięki niemu Steenke wybudował Kanał Seckenburski, a także wyjechał w podróże studyjne po Europie w 1846 r. oraz w
01 sierpnia 2024
Artykuł opublikowany z okazji Dni Ostródy 2024     Pływający współcześnie szlakiem Kanału Elbląskiego statek pasażerski o nazwie „Ostróda” – nie był pierwszym po wojnie statkiem o takiej właśnie nazwie.      Ponadto trzeba wiedzieć, że co najmniej kilka jednostek pływających (m.in. parowiec holowniczo-towarowy oraz holowniki) nosiło w czasach niemieckich nazwę śródlądowego miasta portowego
01 lipca 2024
    Trwa wojna w Ukrainie. Czy w ogóle może to rodzić skojarzenia z żeglugą śródlądową, a konkretnie ze sposobem żeglowania na Kanale Elbląskim? Okazuje się, że owszem, w pewnym sensie – tak.      Otóż Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny to nie jedyne miejsca, gdzie statki mogą (mogły) „pływać po trawie”. Tak
23 czerwca 2024
     W „Kronice Miasta Miłomłyn 1800-1922” (Chronik der Stadt Liebemühl 1800-1922, Osterode am Harz 1979) odnotowano następujące wydarzenie, pod koniec roku 1849:      Die Schleusen bei Sonnenhoff u. Grünort wurden gebaut; czyli ni mniej, ni więcej: Zostały zbudowane śluzy przy Sonnenhof i Grünort. Miłomłyn na przełomie XVIII i XIX w. oraz na
05 maja 2024
  Wstęp odredakcyjny     We wrześniu 2021 r. został opublikowany na tej stronie artykuł ostródzianina Ryszarda Kowalskiego pt. „Berliński Architekt – Johann Friedrich August Severin”.     Trudno jednoznacznie ocenić, jaki wpływ miał Johann F.A. Severin na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, zwanego dziś Kanałem Elbląskim. Sądzić należy, że nie był to wpływ bezpośredni, ale

Kraina Kanału Oberlandzkiego

Logo 160. rocznicy otwarcia Kanału Elbląskiego