Kontynuujemy temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których współcześnie nie dostrzegamy na Kanale Elbląskim.
Tym razem będzie o rzeczy niezwykle istotnej dla funkcjonowania kanałowej śluzy komorowej, jak też dla jej wizerunku – o dawnym mechanizmie napędowym wrót.
Wrota górne śluzy Miłomłyn z ręcznym mechanizmem napędowym w
Kontynuujemy temat obiektów i urządzeń mostowych - „ruchomych”, niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których możemy już nie ujrzeć na Kanale Elbląskim.
Po wcześniejszych informacjach na temat mostów „obrotowych” (port wschodni Inspekcji Budownictwa Wodnego w Czulpie i most w Nowym Dolnie na rzece Dzierzgoń) oraz mostów „suwanych” (odcinek kanałowy pomiędzy
Współcześnie okolice małdyckiej osady Czulpa powinny kojarzyć się z budowniczym kanału – inżynierem Georgem Jacobem Steenke, który tam mieszkał i skąd zarządzał szlakiem kanałowym.
Jednak wypada wiedzieć, że dosłownie tuż obok znajduje się miejsce związane z inną osobą, również będącą budowniczym pruskich kanałów i dróg wodnych.
Litografia z dworem i
Kontynuując temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących, a których raczej nie dostrzeżemy już na współczesnym Kanale Elbląskim, zajmijmy się kolejnymi elementami dla urządzeń lub budowli kanałowych charakterystycznymi – a mianowicie znakami żeglugowymi na śluzach.
Statek pasażerski "Kormoran" Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej w górnym basenie śluzy Miłomłyn w 2010 r.
Widoczny dwustronnie malowany
Gromadzenie materiałów ikonograficznych związanych z Kanałem Elbląskim
Wstęp odredakcyjny
Kontynuujemy temat osoby, która niewątpliwie miała wpływ na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, a mianowicie J.F.A. Severina. Wiele wskazuje na to, że to dzięki niemu Steenke wybudował Kanał Seckenburski, a także wyjechał w podróże studyjne po Europie w 1846 r. oraz w
Tak zatytułowany film pochodzi z 1982 r. Choć kolorowy – to jest jakże wyjątkowym dokumentem archiwalnym, stworzonym przez Oddział Telewizji Polskiej w Gdańsku.
To wyjątkowa perełka dla miłośników wspomnień i czasów tzw. Polski Ludowej.
Link do emisji filmu: https://tiny.pl/dlljg
Tytuł nawiązuje, zapewne bezwiednie, do przedwojennych haseł reklamowych i „pływaniu po
W „Kronice Miasta Miłomłyn 1800-1922” (Chronik der Stadt Liebemühl 1800-1922, Osterode am Harz 1979) odnotowano następujące wydarzenie, pod koniec roku 1849:
Die Schleusen bei Sonnenhoff u. Grünort wurden gebaut; czyli ni mniej, ni więcej: Zostały zbudowane śluzy przy Sonnenhof i Grünort.
Miłomłyn na przełomie XVIII i XIX w. oraz na
Kontynuując temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których raczej nie dostrzeżemy już na Kanale Elbląskim, zajmijmy się kolejnymi elementami składowymi dawnego wózka – a mianowicie „wózkowymi znakami nawigacyjnymi”.
Wózek na stanowisku górnym pochylni Kąty w 2009 r.
(autor: C. Wawrzyński)
Niemiecki wózek. Polski wynalazek
Swego czasu,
Kontynuując temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których raczej nie odnotujemy już na Kanale Elbląskim, zajmijmy się kolejnym wyróżnikiem dawnego wózka – a mianowicie „wózkową sygnalizacją dźwiękową”.
Wózki z dzwonami na pochylniach Buczyniec i Kąty. Lata 30. XX w.
(źródło: www.bildarchiv-ostpreussen.de)
Obowiązek powiadamiania
Śluzowego oraz operatora
Wstęp odredakcyjny
We wrześniu 2021 r. został opublikowany na tej stronie artykuł ostródzianina Ryszarda Kowalskiego pt. „Berliński Architekt – Johann Friedrich August Severin”.
Trudno jednoznacznie ocenić, jaki wpływ miał Johann F.A. Severin na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, zwanego dziś Kanałem Elbląskim. Sądzić należy, że nie był to wpływ bezpośredni, ale