Oberland i Mazury Zachodnie: Kanał Elbląsko-Oberlandzki

08 grudnia 2024
     W artykule „Rugowanie Kanału Oberlandzkiego i przyjemność ministra…” została opisana pokrótce historia nazewnictwa Oberlandu i Kanału Oberladzkiego. Okładka opracowania „Prusy Górne. OBERLAND, zaginiona kraina, die verschwundene Landschaft” z 2021 roku, wydanego przez Centrum Kultury Prus Wschodnich w Ellingen (źródło: archiwum autora)      Tam też stwierdzono, że samo słowo Oberland było tłumaczone
01 grudnia 2024
    Kontynuujemy temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których współcześnie nie dostrzegamy na Kanale Elbląskim. Zdjęcia pocztówkowe dolnych stanowisk pochylni Jelenie i Kąty z początku XX w. Widoczne tabliczki z nazwami własnymi pochylni (źródło: fotopolska.eu)      Tym razem będzie o rzeczy raczej nieistotnej dla funkcjonowania maszynerii pochylni kanałowej
05 listopada 2024
     Kontynuujemy temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których współcześnie nie dostrzegamy na Kanale Elbląskim.      Tym razem będzie o rzeczy niezwykle istotnej dla funkcjonowania kanałowej śluzy komorowej, jak też dla jej wizerunku – o dawnym mechanizmie napędowym wrót. Wrota górne śluzy Miłomłyn z ręcznym mechanizmem napędowym w
16 października 2024
    Kontynuujemy temat obiektów i urządzeń mostowych - „ruchomych”, niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których możemy już nie ujrzeć na Kanale Elbląskim.     Po wcześniejszych informacjach na temat mostów „obrotowych” (port wschodni Inspekcji Budownictwa Wodnego w Czulpie i most w Nowym Dolnie na rzece Dzierzgoń) oraz mostów „suwanych” (odcinek kanałowy pomiędzy
16 września 2024
     Współcześnie okolice małdyckiej osady Czulpa powinny kojarzyć się z budowniczym kanału – inżynierem Georgem Jacobem Steenke, który tam mieszkał i skąd zarządzał szlakiem kanałowym.     Jednak wypada wiedzieć, że dosłownie tuż obok znajduje się miejsce związane z inną osobą, również będącą budowniczym pruskich kanałów i dróg wodnych. Litografia z dworem i
01 września 2024
    Kontynuując temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących, a których raczej nie dostrzeżemy już na współczesnym Kanale Elbląskim, zajmijmy się kolejnymi elementami dla urządzeń lub budowli kanałowych charakterystycznymi – a mianowicie znakami żeglugowymi na śluzach. Statek pasażerski "Kormoran" Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej w górnym basenie śluzy Miłomłyn w 2010 r. Widoczny dwustronnie malowany
16 sierpnia 2024
Gromadzenie materiałów ikonograficznych związanych z Kanałem Elbląskim Wstęp odredakcyjny     Kontynuujemy temat osoby, która niewątpliwie miała wpływ na ostateczny kształt Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego, a mianowicie J.F.A. Severina. Wiele wskazuje na to, że to dzięki niemu Steenke wybudował Kanał Seckenburski, a także wyjechał w podróże studyjne po Europie w 1846 r. oraz w
14 lipca 2024
   Tak zatytułowany film pochodzi z 1982 r. Choć kolorowy – to jest jakże wyjątkowym dokumentem archiwalnym, stworzonym przez Oddział Telewizji Polskiej w Gdańsku.      To wyjątkowa perełka dla miłośników wspomnień i czasów tzw. Polski Ludowej. Link do emisji filmu: https://tiny.pl/dlljg       Tytuł nawiązuje, zapewne bezwiednie, do przedwojennych haseł reklamowych i „pływaniu po
23 czerwca 2024
     W „Kronice Miasta Miłomłyn 1800-1922” (Chronik der Stadt Liebemühl 1800-1922, Osterode am Harz 1979) odnotowano następujące wydarzenie, pod koniec roku 1849:      Die Schleusen bei Sonnenhoff u. Grünort wurden gebaut; czyli ni mniej, ni więcej: Zostały zbudowane śluzy przy Sonnenhof i Grünort. Miłomłyn na przełomie XVIII i XIX w. oraz na
04 czerwca 2024
     Kontynuując temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których raczej nie dostrzeżemy już na Kanale Elbląskim, zajmijmy się kolejnymi elementami składowymi dawnego wózka – a mianowicie „wózkowymi znakami nawigacyjnymi”. Wózek na stanowisku górnym pochylni Kąty w 2009 r. (autor: C. Wawrzyński) Niemiecki wózek. Polski wynalazek      Swego czasu,

Kraina Kanału Oberlandzkiego

Logo 160. rocznicy otwarcia Kanału Elbląskiego