Oberland i Mazury Zachodnie: Kanał Elbląsko-Oberlandzki

17 maja 2025
Kontynuujemy międzywojenną podróż po krainie dawnego Kanału Oberlandzkiego z "podręcznym przewodnikiem" autorstwa elblążanina Wolfganga Greisera.      Elegancka łódź motorowa zabiera nas z nabrzeża w Elblągu za stosunkowo niedużą opłatą i przecina wody rzeki Elbląg, mijając słynną fabrykę samochodów Komnicka i elbląski basen, aż docieramy do żelaznego mostu kolejowego. Po 30-minutowym płynięciu
01 maja 2025
Niniejszym artykułem rozpoczynamy serię „przewodnicką”.     Kanał Elbląsko-Oberlandzki praktycznie od samego swego zarania pełnił, obok jakże ważnej funkcji gospodarczej (transportowej), funkcję stricte turystyczną. Wszak jego pochylnie były unikalnymi budowlami wodnym w skali nie tylko Europy, ale i ówczesnego świata. Budził więc zainteresowanie, będąc atrakcją turystyczną i jednym z trzech cudów Prus
13 kwietnia 2025
     Na szlaku łączącym oberlandzkie jeziora – pomiędzy Jeziorakiem i odcinkiem pochylniowym – Steenke zainstalował (w liczbie 4) tzw. wrota bezpieczeństwa. Po lewej – wrota bezpieczeństwa BUCZYNIEC. Po prawej – wrota bezpieczeństwa MIŁOMŁYN (autor: C. Wawrzyński)      Zamknięcie wrót posadowionych tuż przed pochylnią Buczyniec – potencjalnie chroni pochylnię od nadmiernego naporu wód
25 marca 2025
   Kontynuujemy naszą podróż w czasie, podążając tropem wyprawy studyjnej pruskiego inżyniera po Królestwie Bawarii, wzdłuż szlaku żeglownego Kanału Ludwika (niem. Ludwigskanal) Nacięcie Oelsbacher (przecięcie stoków górskich) na Kanale Ludwika – rycina Alexandra Marxa z 1845 r. (źródło: Der Ludwig-Kanal..., 1847; RPK) Alexander Richard Marx      Tak się składa, że śluzy i
08 marca 2025
     Wiemy m.in. z Kroniki Miasta Miłomłyna 1800-1922, że inżynier Steenke rozpoczął budowę kanału w końcu października 1844 r. Jednak prace nie mogły trwać wtedy długo z uwagi na nadchodzącą zimę, a właściwe roboty miały ruszyć wiosną następnego roku. Robotnicy i prace ziemne na amerykańskim Erie Canal (źródło: nyheritage.org)      Konkretnie pod
01 lutego 2025
    Podsumujmy wiadome (mniej lub bardziej powszechnie) fakty: znamy oficjalne miejsce i datę uroczystości rozpoczęcia budowy kanału: Miłomłyn, 28 października 1844 r. nie znamy oficjalnego miejsca i daty uroczystości otwarcia kanału – w całości ukończonego dla żeglugi. Inscenizacja rozpoczęcia budowy Kanału Oberlandzkiego w 1844 roku. Sytuacja tuż po wbiciu oraz jeszcze
08 grudnia 2024
     W artykule „Rugowanie Kanału Oberlandzkiego i przyjemność ministra…” została opisana pokrótce historia nazewnictwa Oberlandu i Kanału Oberladzkiego. Okładka opracowania „Prusy Górne. OBERLAND, zaginiona kraina, die verschwundene Landschaft” z 2021 roku, wydanego przez Centrum Kultury Prus Wschodnich w Ellingen (źródło: archiwum autora)      Tam też stwierdzono, że samo słowo Oberland było tłumaczone
01 grudnia 2024
    Kontynuujemy temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których współcześnie nie dostrzegamy na Kanale Elbląskim. Zdjęcia pocztówkowe dolnych stanowisk pochylni Jelenie i Kąty z początku XX w. Widoczne tabliczki z nazwami własnymi pochylni (źródło: fotopolska.eu)      Tym razem będzie o rzeczy raczej nieistotnej dla funkcjonowania maszynerii pochylni kanałowej
05 listopada 2024
     Kontynuujemy temat obiektów i rzeczy niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których współcześnie nie dostrzegamy na Kanale Elbląskim.      Tym razem będzie o rzeczy niezwykle istotnej dla funkcjonowania kanałowej śluzy komorowej, jak też dla jej wizerunku – o dawnym mechanizmie napędowym wrót. Wrota górne śluzy Miłomłyn z ręcznym mechanizmem napędowym w
16 października 2024
    Kontynuujemy temat obiektów i urządzeń mostowych - „ruchomych”, niegdyś występujących na Kanale Elbląsko-Oberlandzkim, a których możemy już nie ujrzeć na Kanale Elbląskim.     Po wcześniejszych informacjach na temat mostów „obrotowych” (port wschodni Inspekcji Budownictwa Wodnego w Czulpie i most w Nowym Dolnie na rzece Dzierzgoń) oraz mostów „suwanych” (odcinek kanałowy pomiędzy

Kraina Kanału Oberlandzkiego

Logo 160. rocznicy otwarcia Kanału Elbląskiego