Jest to jeden z serii statków typu SP-45 budowanych seryjnie przez Warszawską Stocznię Rzeczną dla różnych armatorów. Ten konkretnie statek zbudowano w 1965 r.
Geneza powstania statku pasażerskiego SP-45
Na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku na zamówienie administracji wodnej powstały statki inspekcyjne typu SI-40, przeznaczone do inspekcji dróg wodnych i
Jest to jeden z serii statków typu SP-45 budowanych seryjnie przez Warszawską Stocznię Rzeczną dla różnych armatorów. Opisywany statek zbudowano w 1966 r.
Statki pasażerskie SP-45
Zgodnie z książkowym rozdziałem Ryszarda Kowalskiego (100 lat żeglugi pasażerskiej. Ostróda-Iława-Elbląg 1912 – 2012): „Od 1961 roku zaczęły się pojawiać m. in. na Wielkich
Niejako tytułem uzupełnienia niedawnego artykułu Statek inspekcyjny „Steenke”, zapoznajmy się z trzema krótkimi, archiwalnym filmami z przełomu lat 20. i 30 XX wieku.
Choć są to obrazy z końca epoki kina „niemego”, to dwa z nich są anglojęzyczne, a jeden francuskojęzyczny. Umieszczono je obok siebie i są do obejrzenia na
Szczęśliwie dysponujemy co najmniej kilkoma fotografiami dawnego statku inspekcyjnego, pływającego niegdyś po wodach kanału i nazwanego na cześć budowniczego oberlandzkiej drogi wodnej.
Niejednokrotnie statek ten był wspominany w różnych wydawnictwach książkowych i artykułach, jednak te zdjęcia, informacje i teksty były (są) „porozrzucane”. Najwyższy zatem czas, aby tę wiedzę i wiadomości
Część 2/2
Według urodzonego w Wopitach (gmina Rychliki) Horsta Zlomke turystyka jednodniowa mieszkańców Elbląga nabierała znaczenia w niedziele, w miesiącach letnich. Po spokojnej wycieczce łodzią przez jezioro Druzno i po Dzierzgoniu, miejscowość Stare Dolno dawała możliwość cieszenia się leśnym powietrzem w pobliskim lesie Hohendorf.
Płynąc z Elbląga w kierunku ujścia
Część 1/2
Rzeka o nazwie Dzierzgoń (niem. Sorge) znajduje swoje ujście w południowo-zachodniej części jeziora Druzno, niemal dokładnie naprzeciwko styku kanałowego z jeziorem, zlokalizowanego się w części południowo-wschodniej.
Współczesny widok (w kierunku północnym) południowych krańców jeziora Druzno. Po prawej stronie jeziora – stacja pomp i pobliski styk z Kanałem Elbląskim.
Dokładnie wczoraj, w dniu 10 czerwca 2023 r. do Gdańska powrócił po wielu latach i zacumował przy nabrzeżu w gdańskiej Marinie słynny i jakże zasłużony dla polskiego żeglarstwa jacht „Mazurek”.
Miejsce w Marinie Gdańsk, czekające na jacht „Mazurek” w południe, 10 czerwca 2023 r.
(autor: C. Wawrzyński)
Na tej właśnie
(część 2/2)
Przypominając po raz kolejny, że rok 2023 jest rokiem jubileuszowym, związanym z obchodami 550. rocznicy urodzin Mikołaja Kopernika, kontynuujmy opowieść o początkach żeglugi parowej i pierwszym elbląskim parowcu, gdyż wszystko niegdyś zaczęło się od statku o nazwie COPERNICUS.
Elbląg widziany od strony Wyspy Spichrzów ok. 1830 r. na
(część 1/2)
Rok 2023 jest rokiem jubileuszowym, albowiem obchodzimy 550. rocznicę urodzin Mikołaja Kopernika.
Niech będzie to zatem okazją do opowiedzenia o początkach żeglugi parowej i pierwszym elbląskim parowcu, albowiem wszystko niegdyś zaczęło się od statku o nazwie COPERNICUS.
Fantastycznym (dosłownie oraz w przenośni) początkiem opowieści niech będzie artykuł zatytułowany
Niniejszy tekst, będąc samoistnym opracowaniem, jest jednocześnie integralnym uzupełnieniem artykułu
„Barka oberlandzka – refleksje i informacje”
Niejako kontynuując temat barki oberlandzkiej, warto poruszyć kwestie dawnego pływania po szlaku kanałowym – pod kątem źródła napędu łodzi towarowych. Wszak tam, gdzie było to uzasadnione i technicznie wykonalne, tworzono ścieżki holownicze oraz stanowiono