Ten statek pasażerski został zbudowany jako motorowiec w 1927 roku, przez elbląską stocznię F. Schichau Werft. Odegrał znaczącą rolę w tworzeniu nowoczesnej turystyki na kanale pomiędzy Ostródą i Elblągiem.
Statek pasażerski „Konrad” w komorze śluzy Zielona. Ponieważ budowla została zmodernizowania i przebudowana
z drewnianej na betonową w latach 1925/1926, a
Artykuł opublikowany z okazji Dni Ostródy 2024
Pływający współcześnie szlakiem Kanału Elbląskiego statek pasażerski o nazwie „Ostróda” – nie był pierwszym po wojnie statkiem o takiej właśnie nazwie.
Ponadto trzeba wiedzieć, że co najmniej kilka jednostek pływających (m.in. parowiec holowniczo-towarowy oraz holowniki) nosiło w czasach niemieckich nazwę śródlądowego miasta portowego
Tak zatytułowany film pochodzi z 1982 r. Choć kolorowy – to jest jakże wyjątkowym dokumentem archiwalnym, stworzonym przez Oddział Telewizji Polskiej w Gdańsku.
To wyjątkowa perełka dla miłośników wspomnień i czasów tzw. Polski Ludowej.
Link do emisji filmu: https://tiny.pl/dlljg
Tytuł nawiązuje, zapewne bezwiednie, do przedwojennych haseł reklamowych i „pływaniu po
Trwa wojna w Ukrainie. Czy w ogóle może to rodzić skojarzenia z żeglugą śródlądową, a konkretnie ze sposobem żeglowania na Kanale Elbląskim? Okazuje się, że owszem, w pewnym sensie – tak.
Otóż Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny to nie jedyne miejsca, gdzie statki mogą (mogły) „pływać po trawie”. Tak
Jest to jeden z serii statków typu SP-45 budowanych seryjnie przez Warszawską Stocznię Rzeczną dla różnych armatorów. Ten konkretnie statek zbudowano w 1965 r.
Geneza powstania statku pasażerskiego SP-45
Na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku na zamówienie administracji wodnej powstały statki inspekcyjne typu SI-40, przeznaczone do inspekcji dróg wodnych i
Jest to jeden z serii statków typu SP-45 budowanych seryjnie przez Warszawską Stocznię Rzeczną dla różnych armatorów. Opisywany statek zbudowano w 1966 r.
Statki pasażerskie SP-45
Zgodnie z książkowym rozdziałem Ryszarda Kowalskiego (100 lat żeglugi pasażerskiej. Ostróda-Iława-Elbląg 1912 – 2012): „Od 1961 roku zaczęły się pojawiać m. in. na Wielkich
Niejako tytułem uzupełnienia niedawnego artykułu Statek inspekcyjny „Steenke”, zapoznajmy się z trzema krótkimi, archiwalnym filmami z przełomu lat 20. i 30 XX wieku.
Choć są to obrazy z końca epoki kina „niemego”, to dwa z nich są anglojęzyczne, a jeden francuskojęzyczny. Umieszczono je obok siebie i są do obejrzenia na
Szczęśliwie dysponujemy co najmniej kilkoma fotografiami dawnego statku inspekcyjnego, pływającego niegdyś po wodach kanału i nazwanego na cześć budowniczego oberlandzkiej drogi wodnej.
Niejednokrotnie statek ten był wspominany w różnych wydawnictwach książkowych i artykułach, jednak te zdjęcia, informacje i teksty były (są) „porozrzucane”. Najwyższy zatem czas, aby tę wiedzę i wiadomości
Część 2/2
Według urodzonego w Wopitach (gmina Rychliki) Horsta Zlomke turystyka jednodniowa mieszkańców Elbląga nabierała znaczenia w niedziele, w miesiącach letnich. Po spokojnej wycieczce łodzią przez jezioro Druzno i po Dzierzgoniu, miejscowość Stare Dolno dawała możliwość cieszenia się leśnym powietrzem w pobliskim lesie Hohendorf.
Płynąc z Elbląga w kierunku ujścia
Część 1/2
Rzeka o nazwie Dzierzgoń (niem. Sorge) znajduje swoje ujście w południowo-zachodniej części jeziora Druzno, niemal dokładnie naprzeciwko styku kanałowego z jeziorem, zlokalizowanego się w części południowo-wschodniej.
Współczesny widok (w kierunku północnym) południowych krańców jeziora Druzno. Po prawej stronie jeziora – stacja pomp i pobliski styk z Kanałem Elbląskim.