Logo 160. rocznicy otwarcia Kanału Elbląskiego

Kraina Kanału Oberlandzkiego

Statki kanałowe i żegluga jeziorowo-kanałowa

19 września 2022
    Przekop (kanał żeglowny) dzieli nie tylko samą Mierzeję Wiślaną, ale dzieli też Polaków. Dla jednych to przykład „wyrzucania pieniędzy w błoto” i nieracjonalnego gospodarowania, megalomania i kosztowna próba urzeczywistniania „snów o potędze”, dla drugich historyczna i niepodległościowa konieczność, dowodząca siły państwa i jego rozwoju - w kontrze do wiadomego geo-politycznie
10 września 2022
     Kanał Dobrzycki (niem. Weinsdorfer Kanal), będący elementem składowym systemu wodnego Kanału Elbląskiego, wybudowano za czasów i za przyzwoleniem władz zakonnych w latach 1331-1334, a więc jeszcze w średniowieczu. Jest on zatem najstarszym czynnym kanałem żeglownym w Polsce!     Tak brzmi aktualnie obowiązująca wersja historii, tak też zostało stwierdzone m.in. w „kalendarium
03 września 2022
     Największym bogactwem naturalnym północno-wschodniej Polski są lasy. Drzewostan zaczął pokrywać ten teren w okresie preborealnym, po ustąpieniu lodowca, około 8.000 lat p.n.e. Jego cofaniu towarzyszyło powstanie bogatej sieci wodnej. Tereny, na których obecnie znajduje się system wodny Kanału Elbląskiego, we wczesnym średniowieczy zarastała puszcza kolonizowana przez osiadłych tutaj Prusów w
27 sierpnia 2022
    Z oczywistych względów miasto Miłomłyn stało się (albowiem musiało się stać) ważnym miejscem na szlaku Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego. Otóż na górnym stanowisku śluzy Miłomłyn krzyżują się drogi wodne (odcinki kanałowe), rozchodzące się w trzech kierunkach: do Ostródy, Iławy i Zalewa oraz do Elbląga. Od tego miejsca (0,00 km) kilometraż kanałowy liczony
05 grudnia 2021
    Był to pierwszy z serii statek typu SPJK, czyli Statek Pasażerski Jeziorowo-Kanałowy przeznaczony na unikatową trasę, czyli Kanał Elbląski z jego pochylniami. Statek KORMORAN wpływający na wózek pochylni Kąty (autor: W. Koykos)      Statek został zbudowany w Krakowie, w tamtejszej Krakowskiej Stoczni Rzecznej w 1965 r. Nazwany został KORMORAN, a do
10 października 2021
   Póki co, nie jest wiele wiadome na temat tego statku. Swego czasu, po drugiej wojnie światowej, mógł stacjonować w Ostródzie, a być zarejestrowanym w Giżycku.      Statek został zbudowany w 1930 r. w Państwowych Zakładach Inżynierii (PZInż) – Stocznia w Modlinie, jako „badawczy statek rybacki”. Statek „Benedykt Dybowski” na Wiśle w
17 września 2021
    Był to kolejny, czwarty z serii statek pasażerki typu SPJK, czyli Statek Pasażerski Jeziorowo-Kanałowy, specjalnie zaprojektowany i przeznaczony na unikatową trasę, czyli Kanał Elbląski z jego pochylniami. Archiwalna pocztówka - BIRKUT na przystani w Elblągu, w barwach Żeglugi Gdańskiej (źródło: archiwum autora)      Statek zbudowany został w Krakowie, w tamtejszej Krakowskiej
21 sierpnia 2021
    Był to trzeci z kolei statek z serii typu SPJK, czyli Statek Pasażerski Jeziorowo-Kanałowy, przeznaczony specjalnie na Kanał Elbląski z jego pochylniami. Wszystkie ostródzkie „Ptaszki” – statki typu SPJK razem, przy nabrzeżu rzeki Elbląg na wysokości elbląskiej starówki (źródło: archiwum autora)      Statek został zbudowany w Krakowie, w tamtejszej Krakowskiej Stoczni
12 czerwca 2021
     Osada nazwana STEENKENWALDE na cześć budowniczego Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego znajdowała się na wschodnim brzegu jeziora Ruda Woda (niem. Röthloff See), w połowie jego długości, niecałe 6 km na południe od jego północnego krańca oraz dawnej siedziby Inspekcji Budownictwa Wodnego w Czulpie i służbowego mieszkania radcy budowlanego Steenke. Po lewej - współczesna
19 maja 2021
     Była to jednostka z serii statków pasażerskich typu SP-45. Zbudowano go w 1965 r. w Warszawskiej Stoczni Rzecznej w Warszawie dla P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku.      Został nazwany DERKACZ. Rysunek statku pasażerskiego DERKACZ. Rekonstrukcja wyglądu w 1975 r. (autor: W. Danielewicz)      Podstawowe dane techniczne: długość całkowita: 15,10 m; szerokość całkowita: