Kanał Dobrzycki (niem. Weinsdorfer Kanal), będący elementem składowym systemu wodnego Kanału Elbląskiego, wybudowano za czasów i za przyzwoleniem władz zakonnych w latach 1331-1334, a więc jeszcze w średniowieczu. Jest on zatem najstarszym czynnym kanałem żeglownym w Polsce!
Tak brzmi aktualnie obowiązująca wersja historii, tak też zostało stwierdzone m.in. w „kalendarium kanałowym”, zamieszczonym w ostatnio wydanej książce pod redakcją prof. Stanisława Januszewskiego, zatytułowanej „Kanał Elbląski”.
Strona tytułowa monografii miasta Zalewa z 1905 r. oraz miasto Zalewo na miedziorycie Krzysztofa Hartknocha z 1648 r. (źródło: Elbląska Biblioteka Cyfrowa)
Nasza niewątpliwie skąpa wiedza na temat początków Kanału Dobrzyckiego pochodzi w głównej mierze od Ernsta Deegena, miejskiego radcy prawnego, adwokata i notariusza w Zalewie, który w 1905 r., z okazji 600-lecia nadania praw miejskich, wydał monografię: „Historia Wschodniopruskiego Miasta Zalewo” (Geschichte der Stadt Saalfeld Ostpr.).
Twierdził on, że z czasów XIV-wiecznego Zalewa poznaliśmy ledwie kilka szczegółów, i to dzięki zalewskiej kronice miejskiej. Zatem w latach 1331-1334, wkrótce po tym, jak Günter von Schwarzburg został Komturem w Dzierzgoniu (1331), mieszkańcy Zalewa wykopali przekop, aby zapewnić dogodne połączenie wodne z miastem Iława, za pozwoleniem Zakonu, kanałem między dwoma jeziorami: Ewingi i Jeziorak, jako drogą łączącą - ale pod warunkiem założenia na kanale śluzy, aby zapobiec wypływowi wody z Ewingów do Jezioraka.
Przywilej Chełmiński z 1 października 1251 r. - pergaminowy dokument krzyżacki odnawiający akt lokacji
(nadania praw miejskich) dla Chełmna i Torunia (źródło: pamiecpolski.archiwa.gov.pl)
Na podstawie aktu odnawiającego poprzedni przywilej lokacyjny Zalewa, możemy domniemywać, że budowa kanału została ukończona w kwietniu 1334 r. Początkowa część tego dokumentu brzmi w wolnym tłumaczeniu następująco:
25 kwietnia 1334. Wielki szatny i komtur dzierzgoński Günther Schwarzburg potwierdza, po uwzględnieniu praw sołtysa, nadany przez Lutra z Brunszwiku miastu Zalewo (Saalfeld) przywilej lokacyjny, pozwala miastu i chłopom z Kupina (Kuppen) nabyć młyn w Dobrzykach (Weinsdorf, Wiegandsdorf) do rozbiórki, nadto miastu pozwala na nadające się do przewozu połączenie między jeziorami Ewingami (Ewytigen) i Jeziorakiem (Geyserich) i użytkowanie Jezioraka w celach transportowych.
Widoki Kanału Dobrzyckiego, w kolejności od lewej: od strony Jezioraka, w Dobrzykach, w kierunku Ewingów i Zalewa (autor: C. Wawrzyński)
Opis Kanału Oberlandzkiego możemy znaleźć m.in. w wydawnictwie Stanisława Srokowskiego „Drogi żeglowne w Prusiech Wschodnich (Ostpreussens Wasserstrassen)”, zamieszczonym w tomie IX Przeglądu Geograficznego z 1929 r. Przy okazji wymieniony został kanał Weinsdorfski (s. 314) – jako linia łącząca Zalewo i jezioro Ewing z wodami Jezioraka.
Tenże autor był cenionym geografem, dyplomatą i politykiem, m.in. w latach 1920-1921 pełnił funkcję konsula generalnego RP w Królewcu. Po II wojnie światowej pełnił jakże w konsekwencji ważną rolę w procesie nadawania nowych nazw miejscowościom i obiektom fizjograficznym na tzw. „Ziemiach Odzyskanych”, będąc w latach 1946-1950 przewodniczącym ministerialnej Komisji Ustalania Nazw Miejscowości.
Wybrane strony Przeglądu Geograficznego z 1929 r., w tym z artykułu Stanisława Srokowskiego o drogach żeglownych
w Prusach Wschodnich (źródło: www.rcin.org.pl)
Otóż Stanisław Srokowski w książce "Jeziora i Moczary Prus Wschodnich" (WIN-W, Warszawa 1930, s. 85) podaje, że krótki kanał Weinsdorfski z Zalewa do Jezioraka został wykonany nie w latach 1331-1334, ale w latach 1311-1324. Ten konkretny fragment brzmi następująco:
„Iława, już w średniowieczu typowe wschodnio-niemieckie osiedle kolonistów, to dar rozczłonkowanej na wszystkie strony i długiej arterji komunikacyjnej, jaką jest Jeziorak (Geserich S.), u którego brzegów nawprost przeciwległym, północnym końcu widzimy znowu miasto Zalewo (Saalfeld). Dokładnie rzecz biorąc, miejscowość ta leży nad jeziorem Ewing, ale już w latach 1311 — 1324 zostało ono przez mieszczan zalewiańskich połączone krótkim kanałem Weinsdorfskim z Jeziorakiem (Geserich S.), którą to arterję potem dwukrotnie jeszcze poprawiano, raz w roku 1776, a następnie podczas budowy kanału Oberlandzkiego...”.
Wybrane strony książki Stanisława Srokowskiego o jeziorach i moczarach w Prusach Wschodnich, w tym
o mieście Zalewie i kanale Weinsdorfskim (źródło: Kujawsko-Pomorska Biblioteka Cyfrowa)
Srokowski nie podaje przy tym źródła tej informacji, przynajmniej w bezpośrednim przypisie. Jednak cofając się do wymienionego wydawnictwa z 1929 r. „Drogi żeglowne w Prusiech Wschodnich...”, na początku spisu Literatury odnajdziemy pozycję niejakiego A. Ambrassata: Die Prowinz Ostpreussen (Prowincja Prusy Wschodnie), wydaną w Królewcu w 1912 r.
Wybrane strony książki Augusta Ambrassata o Prowincji Prusy Wschodnie, w tym o
mieście Zalewie i Kanale Weinsdorfskim (źródło: fbc.pionier.net.pl)
Tenże August Ambrassat (1863-1913, regionalista i pedagog z tzw. Małej Litwy), opisując powiat morąski, na str. 417 napisał: „Zalewo, położone nad jeziorem Ewingi, które jest połączone żeglownym Kanałem Dobrzyckim (Weinsdorfer Kanal) z jeziorem Jeziorak…”; a w przypisie na dole strony: „Kanał Dobrzycki został wykonany w latach 1311 – 1324 przez mieszczan zalewskich. W 1776 r. został naprawiony. Podczas budowy Kanału Oberlandzkiego został ponownie naprawiony.”. Niestety, Ambrassat również nie podaje źródła swoich informacji, a jedynie na końcu, podobnie jak to uczynił później Srokowski, zamieścił spis literatury.
Wybrane strony książki Augusta Ambrassata o Prowincji Wschodniopruskiej, ze spisem literatury -
możliwość dalszych poszukiwań dla osób dociekliwych (źródło: fbc.pionier.net.pl)
Tekst jest niemalże tożsamy z opisem Srokowskiego, tak więc można założyć, że Srokowski powielił informację Ambrassata z 1912 r. Mamy więc wciąż jedno, niepotwierdzone (niezidentyfikowane) źródło o latach budowy 1311-1324.
Widoki Kanału Dobrzyckiego, w kolejności od lewej odcinki: południowy, środkowy i północny (autor: C. Wawrzyński)
Powyższe twierdzenie, że Kanał Dobrzycki jest około 10 lat starszy, niż aktualnie obowiązująca wersja oficjalna, wymaga przeprowadzenia dokładniejszych badań. Jednak już obecnie można poczynić następujące uwagi i spostrzeżenia:
Hipotetyczna linia brzegowa Jezioraka i Ewingów w średniowieczu (źródło: opracowanie
własne na podstawie mapy niemieckiej z 1930 r.)
Kopacze kopiący kanał Fossa Carolina w 793 r., w zamyśle Karola Wielkiego mającego łączyć dorzecza
Renu i Dunaju - wg Kroniki Biskupów Würzburga, autorstwa Lorenza Friesa, z pierwszej połowy XVI w.
(źródło: franconica.uni-wuerzburg.de)
Widok dawnego sarkofagu Wielkiego Mistrza Luthera z Brunszwiku w Katedrze Królewieckiej
(źródło: www.imperialteutonicorder.com)
Żegluga w Niemczech, na Menie w Hassfurt - wg Kroniki Biskupów Würzburga, autorstwa Lorenza Friesa,
z pierwszej połowy XVI w. (źródło: franconica.uni-wuerzburg.de)
Jak było w rzeczywistości? Jak leciwy jest Kanał Dobrzycki? Jako się rzekło, wymaga to dalszych badań. Póki co, pozostańmy przy wersji o latach 1331-1334, co i tak w żaden sposób nie zmienia faktu, że jest to najstarszy kanał żeglowny na terenie Polski, a Kanał Elbląski zaczął się w Zalewie…
Cezary Wawrzyński
Ostróda, wrzesień 2022 r.
Galeria zdjęć