Był to trzeci z kolei statek z serii typu SPJK, czyli Statek Pasażerski Jeziorowo-Kanałowy, przeznaczony specjalnie na Kanał Elbląski z jego pochylniami.
Wszystkie ostródzkie „Ptaszki” – statki typu SPJK razem, przy nabrzeżu rzeki Elbląg na wysokości elbląskiej starówki (źródło: archiwum autora)
Statek został zbudowany w Krakowie, w tamtejszej Krakowskiej Stoczni Rzecznej w 1966 r. Nazwany został PINGWIN i wszedł do eksploatacji w sezonie jeszcze tego samego, 1966 roku.
Statek pasażerski PINGWIN na stoku pochylni (źródło: archiwum autora)
Podstawowe dane techniczne: długość całkowita: 24,91 m; szerokość całkowita: 3,18 m; wysokość burt: 1,40 m; wysokość nierozbieralna: 1,05 m; zanurzenie: 1,05 m; nośność: 9 ton (wg PRS).
Numery rejestracyjne: Gd-I-47 [IŻŚr. Gdańsk]; GD-01-021 [UŻŚr. Gdańsk]
Rysunek statku pasażerskiego PINGWIN. Wygląd w 2017 r. (autor: W. Danielewicz)
Pierwotnie został wyposażony w jeden silnik główny, wysokoprężny typu 4L110; 4-cylindrowy; produkcji: CZNM Škoda, Horowice, o mocy 60 KM.
Jego armatorem było P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku, z portem macierzystym Gdańsk. Załoga liczyła 4 ludzi.
Statek PINGWIN pod „gdańską banderą” w czasie rejsu Kanałem Elbląskim. Moment wpłynięcia na Jezioro Sambród (wówczas zwane Sambrockim) w Małdytach – zdjęcie pocztówkowe (autor: J. Siudecki)
Pływał na trasie Ostróda-Elbląg-Ostróda. Rejs w jedną stronę trwał ponad 10 godzin. Po sezonie 1977 r. został przekazany P.P. Żegludze Mazurskiej w Giżycku Ekspozytura w Ostródzie. W roku następnym zmieniono port macierzysty na Ostródę.
Statek PINGWIN w miejskiej zatoce Jeziora Drwęckiego w Ostródzie – zdjęcie pocztówkowe (autor: L. Surowiec)
W 1991 r. „Pingwina” przejęło Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Ostródzko-Elbląska w Ostródzie, a dwa lata później P.P. ŻO-E zostaje częścią Zakładu Komunikacji Miejskiej w Ostródzie.
Po lewej - statki PINGWIN i ŁABĘDŹ na przystani żeglugi w Ostródzie. Po prawej – statek PINGWIN zjeżdżający na wózku pochylni w Buczyńcu – zdjęcie pocztówkowe (autor: W. Danielewicz i T. Sumiński)
W latach 1991/93 „Pingwin” był w dzierżawie w rękach prywatnych (J. Stacewicz).
Statek PINGWIN na górnym stanowisku pochylni w Buczyńcu oraz wpływający do zatoki miejskiej Jeziora Drwęckiego (autor: W. Koykos)
Na początku XXI wieku (2003) „Pingwin” otrzymał nowy silnik wysokoprężny, 4-cylindrowy, produkcji: Nanni Indutries S.A., o mocy 73 kW (99 KM). Współcześnie rozwija bezpieczną prędkość 15 km/h, załoga liczy 3 osoby i może zabierać 65 pasażerów.
Statek PINGWIN na rzece Elbląg w Elblągu oraz na pochylni w Buczyńcu (autor: A. Patro i W. Danielewicz)
Od 2011 roku statkiem zarządza Żegluga Ostródzko-Elbląska Sp. z o.o. w Ostródzie. Eksploatowany jest do dnia dzisiejszego.
Statek PINGWIN w Ostródzie – o zachodzie słońca oraz we mgle (autor: W. Koykos)
Długoletnim kapitanem statku był Leszek Matuszewski, pozostali kapitanowie to między innymi: Robert Pawlak i Zbigniew Pawlak.
Statek PINGWIN w miejscu budowy nowego mostu w ciągu nowej trasy S7 w Karczemce, w 2011 r. (autor: C. Wawrzyński)
Waldemar Danielewicz
Gdańsk, kwiecień 2021 r.
Galeria zdjęć