Część pierwsza książki – OSTRÓDA-ELBĄG. Z DZIEJÓW ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ – przedstawia historię początków śródlądowej żeglugi towarowej w kluczowych miastach portowych szlaku Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego: Miłomłynie, Elblągu, Ostródzie, Iławie i Zalewie.
Autor rozdziału RYSZARD KOWALSKI informuje ponadto o ostródzkim Urzędzie Budownictwa Wodnego oraz dziejach ostródzkiej stoczni i zakładów okrętowych. Opisana została działalność Adolfa Tetzlaffa, założyciela ostródzkiej żeglugi turystycznej oraz historia nadkanałowych obiektów i lokali wycieczkowych.
Rozdział uzupełniono o informacje związane z uruchamianiem kanałowej żeglugi po II wojnie światowej, kolejnych armatorach i przedsiębiorstwach żeglugowych oraz licznie pływających po szlaku statkach białej floty.
OSTRÓDA-ELBLĄG. Z DZIEJÓW ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ
1. Miłomłyn i Iława. Początki żeglugi
2. Elbląg. Od morskiej tradycji do żeglugi śródlądowej
3. Ostróda, Iława, Miłomłyn, Zalewo. Lepsze perspektywy dla małych miast
4. Żegluga towarowa
5. Urząd Budownictwa Wodnego i stocznia w Ostródzie
6. Adolf Tetzlaff - założyciel ostródzkiej żeglugi turystycznej
7. "Etablissement Collispark" i inne lokale wycieczkowe
8. Uruchomienie żeglugi po wojnie
9. Przedsiębiorstwa żeglugowe
10. Statki białej floty
11. Przystań ostródzkiej żeglugi
12. Na śluzie w Miłomłynie
Uwaga: brak opublikowanego rozdziału na niniejszej stronie internetowej – na wyraźne życzenie jego autora.
Książka "100 lat żeglugi pasażerskiej Ostróda-Iława-Elbląg 1912-2012" została ostatecznie napisana i wydana w 2012 r. w związku z obchodami 100. rocznicy wodowania pierwszego statku pasażerskiego flotylli Adolfa Tetzlaffa, prekursora Żeglugi Ostródzko-Elbląskiej.
Uwaga: zamieszczone treści są przejawem stanu wiedzy autorów oraz posiadanych lub dostępnych archiwów w latach 2011/2012.
Galeria zdjęć