Część trzecia książki – KANAŁY KRÓLEWIECKIE I NADNIEMEŃSKIE – przedstawia m.in. historię kanalizowania licznych ramion delty Niemna, tj. kanały: „Mały Przekop Fryderyka” i „Wielki Przekop Fryderyka”, a także realizację budowy pierwszego kanału żeglownego wykonanego przez G.J. Steenke, położonego w delcie Niemna „Kanału Seckenburskiego”.
Ukazano historię budowy „Kanału Króla Wilhelma” (śródlądowy łącznik Niemna z Kłajpedą) oraz „Królewieckiego Kanału Morskiego” (morski łącznik Pilawy/Bałtijska z ujściem Pregoły i Królewcem/Kaliningradem).
KANAŁY KRÓLEWIECKIE I NADNIEMEŃSKIE
1. Przekopy Fryderyka
- krzyżackie regulacje rzeczne
- Mały Przekop Fryderyka
- Wielki Przekop Fryderyka
2. Kanał Seckenburski
- prace Georga Jacoba Steenke
3. Kanał Króla WIlhelma
- śluza w Lankupiai
4. Królewiecki Kanał Morski
- kanalizowanie brzegu morskiego
- ujście Pregoły do Zalewu Wiślanego
Książkowy początek Części Trzeciej
Książka "Osiem wieków wschodniopruskiej żeglugi, kanałów i dróg wodnych" została ostatecznie napisana i wydana w 2014 r. Sądzić wypada, że jest ona pierwszym zestawieniem opisów wszystkich kanałów żeglownych lub spławnych na ziemiach dawnych Prus Wschodnich.
Opisuje blisko 800-letnią historię wschodniopruskiej żeglugi, dróg żeglownych i kanałów dzisiejszego województwa warmińsko-mazurskiego i pomorskiego, obwodu kaliningradzkiego oraz części Litwy Nadniemeńskiej.
Uwaga: zamieszczone treści są przejawem stanu wiedzy autora oraz posiadanych lub dostępnych archiwów w latach 2013/2014.
Galeria zdjęć