Część trzecia książki – KANAŁY CZASÓW RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW – ukazuje polskie dziedzictwo kulturowe związane z budownictwem wodnym czasów powolnego upadku politycznego kraju, ale jednocześnie rodzącego się kapitalizmu i nowoczesnej wymiany handlowej.
Rozdział zawiera m.in. opis wyjątkowego zabytku sztuki hydrotechnicznej, gdańskiej śluzy - tzw. „Kamiennej Grodzy”. Przedstawiona została bogata historia dwóch polskich kanałów żeglownych z czasów Oświecenia: „Kanału Ogińskiego” i „Kanału Królewskiego” (łączniki dorzeczy Dniepru z Niemnem i Wisłą, czyli Morza Czarnego z Morzem Bałtyckim), wraz z późniejszą historią tzw. Flotylli Pińskiej z czasów II Rzeczypospolitej.
Ta część książki kończy się obszernym opisem drogi wodnej kojarzonej bezpośrednio z I rozbiorem Polski, czyli historią budowy polskiego w zamyśle, a pruskiego w wykonaniu „Kanału Bydgoskiego”.
KANAŁY CZASÓW RZECZYPOSPOLITEJ OBOJGA NARODÓW
1. Kamienna Grodza
- holenderscy "frankowicze"
2. Kanał Ogińskiego
- oświeceniowi budowniczowie
- dziewiczy rejs Króla Jegomości
3. Kanał Królewski
- dziewiczy rejs Króla Jegomości
- Flotylla Pińska
4. Kanał Bydgoski
- stary kanał
- nowy kanał
Książkowy początek Części Trzeciej
Książka "Żegluga i kanały żeglowne dawnej Rzeczypospolitej" została ostatecznie napisana na koniec 2018 r. i wydana na początku 2019 r. Sądzić wypada, że jest ona pierwszym zestawieniem opisów wszystkich kanałów żeglownych lub spławnych powiązanych z minioną polską państwowością. Opisuje ponad 1000-letnią historię śródlądowej (a także morskiej) żeglugi dawnej Polski, w tym Rzeczypospolitej.
Uwaga: zamieszczone treści są przejawem stanu wiedzy autora oraz posiadanych lub dostępnych archiwów w latach 2017/2018.
Galeria zdjęć