Część czwarta książki – KANAŁY POROZBIOROWE I CZASÓW KRÓLESTWA POLSKIEGO – zawiera informacje na temat żeglugi śródlądowej oraz budowania (projektowania) kanałów żeglownych na ziemiach polskich w czasach rozbiorowych.
Rozdział rozpoczyna się opisem górnośląskiego „Kanału Kłodnickiego” (łącznik Górnego Śląska z Odrą), z pierwszymi na ziemiach polskich udokumentowanymi pochylniami kanałowymi. Następną w kolejności opisaną drogą wodną został „Kanał Berezyński” (w zamyśle łącznik dorzecza Dniepru z dorzeczem Wilii i Niemna, a w faktycznej realizacji z dorzeczem Dźwiny, czyli Morza Czarnego z Morzem Bałtyckim).
Ta część książki w sposób szczególnie gruntowny opisuje dzieje „Kanału Augustowskiego” (łącznik dorzeczy Wisły i Niemna), dzieła polskich inżynierów wojskowych pod kierownictwem Ignacego Prądzyńskiego z okresu kongresowego Królestwa Polskiego,.
Rozdział kończy się opisem „Kanału Windawskiego” (łącznik dorzeczy Niemna i Dźwiny), nigdy niedokończonej (z powodu wybuchu Powstania Listopadowego), siostrzanej drogi wodnej Kanału Augustowskiego, będącej dziełem rosyjskich inżynierów wojskowych z tego samego okresu.
KANAŁY POROZBIOROWE I CZASÓW KRÓLESTWA POLSKIEGO
1. Kanał Kłodnicki
- pierwsze pochylnie kanałowe
- śluzy Kanału Kłodnickiego
2. Kanał Berezyński
- projekty polskie i rosyjskie
3. Kanał Augustowski
- rozpoczęcie i zakończenie budowy
- z pamiętników generała Prądzyńskiego
- opis dzieł wodnych
- budowniczowie śluz
4. Kanał Windawski
Książkowy początek Części Czwartej
Książka "Żegluga i kanały żeglowne dawnej Rzeczypospolitej" została ostatecznie napisana na koniec 2018 r. i wydana na początku 2019 r. Sądzić wypada, że jest ona pierwszym zestawieniem opisów wszystkich kanałów żeglownych lub spławnych powiązanych z minioną polską państwowością. Opisuje ponad 1000-letnią historię śródlądowej (a także morskiej) żeglugi dawnej Polski, w tym Rzeczypospolitej.
Uwaga: zamieszczone treści są przejawem stanu wiedzy autora oraz posiadanych lub dostępnych archiwów w latach 2017/2018.
Galeria zdjęć