tematyce historii, teraźniejszości oraz przyszłości miejsc i okolic Kanału Elbląsko-Oberlandzkiego (zwanego m.in. Kanałem Ostródzko-Elbląskim), żegludze śródlądowej i przybrzeżnej, w powiązaniu z innymi kanałami żeglownymi i śródlądowymi drogami wodnymi w Polsce, w Europie i na Świecie. Tylko tyle. I aż tyle.
Tutaj można, a nawet trzeba dać się wpuścić w kanał...
Na szlaku łączącym oberlandzkie jeziora – pomiędzy Jeziorakiem i odcinkiem pochylniowym – Steenke zainstalował (w liczbie 4) tzw. wrota bezpieczeństwa.
Po lewej – wrota bezpieczeństwa BUCZYNIEC. Po prawej – wrota bezpieczeństwa MIŁOMŁYN
(autor: C. Wawrzyński)
Zamknięcie wrót posadowionych tuż przed
Kontynuujemy naszą podróż w czasie, podążając tropem wyprawy studyjnej pruskiego inżyniera po Królestwie Bawarii, wzdłuż szlaku żeglownego Kanału Ludwika (niem. Ludwigskanal)
Nacięcie Oelsbacher (przecięcie stoków górskich) na Kanale Ludwika – rycina Alexandra Marxa z 1845 r.
(źródło: Der Ludwig-Kanal..., 1847;
Wiemy m.in. z Kroniki Miasta Miłomłyna 1800-1922, że inżynier Steenke rozpoczął budowę kanału w końcu października 1844 r. Jednak prace nie mogły trwać wtedy długo z uwagi na nadchodzącą zimę, a właściwe roboty miały ruszyć wiosną następnego roku.
Robotnicy i